Jeden telefonát může vše změnit
Anders Olsson je vedoucím týmu call centra ve společnosti Intrum Sweden v Gothenburgu. Vysvětluje, jak jeho tým pomáhá těm, kteří se potýkají s dluhem, aby se obrátili na odbornou pomoc.
Anders Olsson nezní jako myšlenka většiny lidí o sběrateli dluhů. Za prvé, po pěti a půl letech ve funkci manažera týmu pro telefonní centrum Intrum v Göteborgu stále zní překvapeně, že dokonce pracuje v tomto odvětví.
"Kdyby mi někdo řekl, že skončím v kolekci dluhů, myslím, že bych se zasmál," říká 36letý Švéd. "Ale je to nejkomplikovanější a přesto obohacující práce, jakou jsem kdy měl, a způsob, jakým jsme vlastně vykonali naši práci, je zcela odlišný od toho, jak jsem si to představoval a jak to ostatní lidé představují."
Dluhoví poradci, nikoli vymahači
Olsson a jeho tým nejsou vaši typičtí inkasní vymahači - pro začátek se nazývají dluhoví poradci.
Jeho úlohou je, aby se stal odborníkem, na kterého se obrátíte, když máte něco špatně. Pokud se můžete obrátit na zubního lékaře kvůli léčbě problémového zubu, můžete se obrátit na Intrum, abyste řešili svůj dluh, každý den mluví s 50 000 lidmi v Evropě, kteří mají problémy s placením svých dluhů.
Tento přístup je v souladu se společenskou odpovědností, která je v srdci Intrumu, ale odráží také prodejní pozadí společnosti Olsson.
"Obvyklý způsob, jak volat někoho a zeptat se jich na otázky typu ano/ne, zda se vrátí, co dluží, nefunguje. Někteří lidé, o kterých hovoříme, žili se svými dluhy po dobu 30 nebo 40 let.
"Často svůj problém neřekli svým rodinám ani přátelům, protože finanční problémy jsou stále tabu, nebo dokonce ostuda, případně třeba mají jinou agenturu pro vymáhání pohledávek, která jejich problém rozhodně s nimi nerozhodně řeší; tak proč by se měli otevřít cizinci na druhém konci telefonu?
"Každé volání, které uděláme či přijímáme, by mělo být posláním změnit lidskou mysl v tom, kdo jsme a jak pracujeme. Pracujeme na získání důvěry lidí a na to, abychom je každý měsíc zpoplatnili. "
Není to nic jako reality TV
Myšlení lidí, kteří žijí s dluhy po celá léta, je pro mnohé z nás strašidelné a dokonce záhadné. Ovšem Olsson vysvětluje, že okolnosti většiny lidí v dluhu nejsou jako reality televizní show, které prezentují lidi s divokými výdajovými návyky, kteří zřejmě upřednostňují boty Gucci nebo motocyklu Harley Davidson před základy jako jídlo nebo účty.
"Z lidí, s nimiž mluvíme, 99,9% z nich není nic jako obraz, který ukazuje dárky. Lidé, o které se staráme, jsou lidé s velkým dluhem, ale často měli smůlu, ztratili práci, rozvedli se, dostali se do tíživé životní situace. Udělali špatnou finanční volbu, díky které skončili. "
Olsson vždy řekne týmu, aby přestal hledět na počty lidí v dluzích a začal přemýšlet o koncovém zákazníkovi, o kterém mluví.
"Někteří lidé nejsou spokojeni se svými dluhy, zatímco jiní se s tím nemohou vypořádat. Takže se snažíme zjistit, jaké jsou sny lidí - možná jejich dluh jim brání v tom, aby se přestěhovali do většího bytu nebo se oženili; ať už je to cokoliv, můžeme jim pomoci dosáhnout svého cíle.
"Jsem tak hrdý na to, jak pracujeme, jak vidíme lidi a jak se staráme o naše koncové zákazníky. V mnoha ohledech jsme učitelé, psychologové, motivátoři a obchodníci, stejně jako dluhoví poradce. "
Tento přístup přináší výsledky. Olsson mluví o lidech, kteří jsou ohromeni a spokojeni s tím, jak se s nimi zaobírali v call centru společnosti Intrum, kteří jsou zase odhodláni splatit dluh.
Pomáháme také společnostem
Samozřejmě, že v rovnici existují i jiní. A co společnosti, které dluží peníze?
"Na druhé straně jsem pracoval pro obchodní společnost. Viděl jsem, že i malé neplacené dluhy mohou znamenat rozdíl mezi firmou, která drží zaměstnance, je schopna pokračovat nebo je schopna najmout více lidí.
"Pokud můžeme dostat někoho, kdo zaplatí každý měsíc poměrně malou částku, může to pro ty společnosti znamenat velký rozdíl."
Pokud se potýkáte s dluhy, zvedněte telefon
Pokud by Olsson měl jen jednu radu pro ty, kdo mají problémy s dluhem, bylo by toto: "Zvedněte telefon! Vím, že to bude děsivé a možná se budete trochu stydět, ale můžeme Vám pomoci.
"Čím déle čekáte, tím horší to bude. Čím rychleji se dotknete ruky, tím rychleji vám pomůžeme. "